I en post om hur man hittar spambloggar startade Nikke Lindqvist ännu ett oväder i SEO-världen. Några tidingar hakade på, här är ett exempel från IDG och ett från Gårdagens Media. Jajja får i det senaste exemplet faktiskt försvara sig och Mattias Kellquist (VD på Jajja) säger så här:
I somras fattade vi beslut att alla nya resurser vi skapar samarbeten med ska hålla hög kvalitet som kunder ska kunna annonsera på, i likhet med exempelvis Google Adsense. Därför skapar vi inte bloggar på detta sätt längre. Resursen finns kvar i dag men är endast några procent av vad vi gör och dessa sista ska vi fasa ut.
Slutsatsen som de flesta drar är att det är fler av seo-bolagen som arbetar på samma sätt men det är som vanligt Jajja som hamnar under luppen när något dras upp, även om de bara är en av de aktörer som skulle kunna granskas. Detta hör förmodligen ihop med att Jajja flera gånger tidigare fått vädra sin smutstvätt offentligt.