Det var ett tag sedan sist, men nu är en SEO-bok på svenska på väg ut i bokhandlarna. Det är SEO-profilerna Magnus Bråth och Michael Wahlgren som skrivit boken, Guldläge på nätet. Boken ges ut av Kalla kulor Förlag som tidigare bland annat gett ut boken 14 år till salu av Caroline Engvall.
Boken riktar sig främst till nybörjare inom sökmotoroptimering. Enligt författarna erbjuder boken ett enkelt och roligt sätt att lära sig ämnet på. Tanken med boken är att du på en kväll ska kunna del av grundkunskaperna inom SEO. Och du behöver varken en examen i teknisk fysik eller släktskap med en trollkarl med stor hatt för att lyckas hamna i toppen på Google. Det är betydligt enklare än så.
Boken är uppdelad i tre huvudsaklig delar; Analys, On Page och Länkstrategi. Då dessa delar är det som de flesta som jobbar med sökmotoroptimering jobbar med kommer detta säkert inte som överraskning. Dessa delar är en de naturliga delarna av en framgångsrik sökmotoroptimering.
Författarna, som båda har 10 års erfarenhet av SEO, har tidigare jobbat tillsammans på SEO-byrån Pineberry som Michael har grundat och fortfarande är VD på. Magnus är numera VD på egna byrån Brath i Örnsköldsvik. Både Michael och Magnus har bloggat om SEO under många år, bland annat på Sökmotorkonsult.se. Guldläge på nätet är deras första bok, men säkert inte den sista.
Boken kommer finnas handeln från den 7:e januari, ser ut att kosta ca 200 kr och du kommer kunna köpa boken Guldläge på nätet på bland annat Adlibris. Boken kommer även att finnas tillgänglig som E-bok för dig som har slutat med pappersböcker helt och hållet.